ALGEMENE VOORWAARDEN ZAKELIJKE KLANTEN KLINIMED
1.1. In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
1.2. Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen Klinimed en een klant, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
1.3. De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de klant wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
1.4. Indien één of meerdere bepalingen in deze voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overige in deze voorwaarden volledig van toepassing. Klinimed en de klant zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doel van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt genomen.
1.5. Indien zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze voorwaarden is geregeld, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze voorwaarden.
1.6. Indien Klinimed niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat Klinimed in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de strikte naleving van deze voorwaarden te verlangen.
1.7. Het is de klant niet toegestaan haar rechten en plichten onder de overeenkomst over te dragen.
1.8. Klinimed behoudt zich het recht voor de voorwaarden te wijzigen. Van toepassing is steeds de versie zoals die gold ten tijde van het tot stand komen van de overeenkomst met Klinimed.
2.1. Iedere offerte van Klinimed en iedere aanbieding op de website is eenmalig en vrijblijvend. Een offerte vervalt wanneer het product door Klinimed niet meer wordt aangeboden/beschikbaar is of wanneer de offerte niet binnen veertien (14) dagen is aanvaard. Een aanvraag voor een offerte bindt Klinimed niet.
2.2. Kennelijke vergissingen of fouten in de aanbieding of de offerte binden Klinimed niet.
3.1. De overeenkomst komt tot stand op het moment van aanvaarding door de klant van de aanbieding en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
3.2. Indien de klant het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt Klinimed onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod.
3.3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft Klinimed passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt zij voor een veilige digitale omgeving. Indien de klant elektronisch kan betalen, zal Klinimed daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
3.4. Klinimed kan zich - binnen wettelijke kaders - op de hoogte stellen of de klant aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien Klinimed op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan of daaraan nadere (betalings-)voorwaarden te stellen, is zij gerechtigd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering van de overeenkomst bijzondere voorwaarden te verbinden.
4.1. Klinimed heeft het recht de prijzen genoemd in offertes, aanbiedingen of overeenkomsten eenzijdig te wijzigen. Klinimed informeert de klant zo spoedig mogelijk van de prijsaanpassing.
4.2. De op de website genoemde prijzen zijn zichtbaar zowel inclusief als exclusief btw. De in de offerte genoemde prijzen van producten zijn exclusief btw. Wanneer een klant uit de Europese Unie (niet zijnde Nederland) met haar zakelijk account een product of dienst van Klinimed aankoopt, en daarbij haar lokale btw-identificatienummer invoert, wordt 0% btw in rekening gebracht in verband met intracommunautaire leveringen ex artikel 138, lid 1, Richtlijn 2006/112.
5.1. Tenzij anders overeengekomen dienen door de klant verschuldigde bedragen binnen veertien (14) dagen na het plaatsen van een order te worden voldaan op het door Klinimed opgegeven rekeningnummer. Wanneer de klant niet binnen de voornoemde betalingstermijn betaalt, is zij direct in verzuim, zonder dat ingebrekestelling noodzakelijk is. In dat geval is Klinimed gerechtigd haar verplichtingen jegens de klant op te schorten en/of de overeenkomst met de klant te ontbinden.
5.2. Bij overschrijding van de betalingstermijn is Klinimed gerechtigd een vertragingsrente van 8% per maand over het openstaande bedrag in rekening te brengen, tenzij de wettelijke rente hoger is, in welk geval de wettelijke rente verschuldigd is. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de klant in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag. Het bedrag van de openstaande facturen wordt bovendien verhoogd met een vastgestelde vergoeding van 15% van de openstaande bedragen met een minimum van € 50 per onbetaalde factuur, een en ander onverminderd het recht van Klinimed op daadwerkelijk geleden schade en gemaakte (buitenrechtelijke) kosten te vorderen.
5.3. Het is de klant niet toegestaan om enige schuld die zij aan Klinimed heeft te verrekenen met enige vordering die de klant op Klinimed mocht hebben, op welke grond dan ook. Klinimed is wel bevoegd tot verrekening.
5.4. Bezwaren tegen de hoogte of onjuistheid van een factuur en klachten over de levering schorten de betalingsverplichting van de klant niet op.
5.5. De klant heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde (betaal-)gegevens of de factuur onverwijld, doch uiterlijk binnen dertig (30) dagen na ontvangst van de factuur, aan Klinimed te melden.
5.6. Indien het door de klant verschuldigde bedrag hoger is dan EUR 5.000,- inclusief btw, zal, tenzij anders overeengekomen, de levering niet eerder plaatsvinden dan nadat de betaling door Klinimed is ontvangen.
6.1. Alle door Klinimed in het kader van de overeenkomst geleverde zaken blijven eigendom van Klinimed tot de klant alle verplichtingen uit de met Klinimed gesloten overeenkomst(en) deugdelijk is nagekomen, daaronder mede begrepen de koopsom, eventuele ingevolge deze voorwaarden of de overeenkomst verschuldigde toeslagen, rente, belastingen, kosten en schadevergoeding.
6.2. Door Klinimed geleverde zaken, die ingevolge lid 1 onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen niet worden doorverkocht. De klant is niet bevoegd om de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is de klant verplicht om Klinimed daarvan onmiddellijk op de hoogte te stellen en de derden te wijzen op het eigendomsvoorbehoud van Klinimed.
6.3. Zolang het eigendom van het verkochte niet op de klant is overgegaan, zal de klant het verkochte op voor derden kenbare wijze als eigendom van Klinimed afzonderen.
6.4. De klant dient steeds al hetgeen te doen dat redelijkerwijs van haar verwacht mag worden om de eigendomsrechten van Klinimed veilig te stellen. De klant zal zich genoegzaam verzekeren.
6.5. In het geval Klinimed haar in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de klant bij voorbaat onvoorwaardelijke en onherroepelijke toestemming aan Klinimed en door Klinimed aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van Klinimed zich bevinden en deze terug te nemen.
6.6. Ongeacht het eigendomsvoorbehoud van Klinimed, gaat het risico van verlies, diefstal, verduistering of beschadiging van producten die in het kader van de uitvoering van de overeenkomst geleverd (gaan) worden, over op de klant op het moment van levering door Klinimed aan de transporteur, dan wel vanaf het moment dat aan de klant is aangekondigd dat de bestelling gereed is voor levering.
7.1. Als plaats van levering geldt in beginsel het adres van de klant dat gekoppeld is aan haar Kamer van Koophandel inschrijving (in Nederland) of aan haar inschrijving in het Belgisch handelsregister. Indien de klant verzoekt om levering van producten uit één bestelling op meerdere plaatsen, kan Klinimed aanvullende (verzend)kosten in rekening brengen.
7.2. Een levering kan in gedeelten worden uitgevoerd.
7.3. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 2 van deze voorwaarden is vermeld, zal Klinimed geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch waar mogelijk binnen dertig (30) dagen uitvoeren tenzij een langere leveringstermijn is afgesproken.
7.4. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de klant hiervan uiterlijk dertig (30) dagen nadat de bestelling is geplaatst bericht. Een vertraging in de levering geeft de klant nimmer het recht de bestelling te herroepen, schade te vorderen of de overeenkomst te ontbinden.
7.5. Indien levering van een besteld product redelijkerwijs niet mogelijk is, zal Klinimed de bestelling wijzigen en zich inspannen om een vervangend product beschikbaar te stellen.
7.6. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij Klinimed tot het moment van verzending naar het in overeenstemming met het in lid 2 genoemde adres, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
7.7. Indien de klant een levering op ongegronde redenen weigert, zullen de kosten daarvoor bij de klant in rekening worden gebracht.
8.1. De klantis verplicht het geleverde te inspecteren op gebreken direct na het moment dat de producten aan haar ter beschikking worden gesteld. Daarbij behoort de klant te onderzoeken of kwaliteit en/of kwantiteit overeenstemt met hetgeen is overeengekomen.
8.2. De klant dient eventuele (transport)schade onmiddellijk schriftelijk aan Klinimed te melden. Eventuele andere gebreken dient de klant binnen zeven (7) dagen na ontvangst van de producten aan Klinimed kenbaar te maken. Indien van een gebrek buiten de genoemde termijn melding wordt gemaakt, dan komt de klant geen recht meer toe op herstel, vervanging of schadeloosstelling.
8.3. Tijdens de in lid 2 genoemde termijn zal de klant zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. De klant zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om het onderzoek als bedoeld in lid 1 uit te voeren.
8.4. Bij tijdig en terecht gemelde gebreken zal Klinimed zorg dragen voor herstel of vervanging van het gebrekkige product, dan wel tot terugbetaling van de prijs. Aan de klant komt, tenzij anders overeengekomen, geen herroepingsrecht toe. Mocht sprake zijn van herroeping dan zal de klant het product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan Klinimed retourneren, conform de door Klinimed verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
8.5. Bij herroeping als bedoeld in lid 4 komen de kosten van verzending, verpakking, verzekering en andere onkosten komen voor rekening van de klant. Klinimed zal het bedrag dat de klant reeds betaald heeft binnen dertig (30) dagen na ontbinding, terugbetalen.
8.6. Het herroepingsrecht is in ieder geval niet van toepassing op disposable producten, steriele producten, op maat van de klant gemaakte producten of signalisatie of andere bijzondere bestellingen (waaronder apparatuur) of speciaal voor de klant bestelde producten die geen deel uitmaken van het standaard assortiment van Klinimed, noch op producten met een beperkte houdbaarheidsdatum en verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken, waaronder ondergoed, mondmaskers, desinfectiemiddelen, spuiten, naalden of producten die in aanraking komen met de huid.
9.1. Op de website getoonde afbeeldingen en foto’s of monsters en modellen van producten kunnen afwijken van het daadwerkelijke product, qua model, uiterlijk en/of kleur.
9.2. De klant kan aanspraak maken op de door de producent van de producten geboden fabrieksgarantie. Buiten de garantie vallen gebreken aan de artikelen, die zijn ontstaan als gevolg van normale slijtage, of door schade die het gevolg is van omstandigheden waarop Klinimed geen invloed kan uitoefenen, daaronder begrepen weersomstandigheden of schade ontstaan tijdens transport door de klant. Iedere vorm van garantie komt te vervallen indien het artikel verkeerd of onzorgvuldig is gebruikt.
10.1. Indien Klinimed ten opzichte van de klant toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van enige verplichting onder de overeenkomst of ten opzichte van de klant een onrechtmatige daad pleegt, is de aansprakelijkheid van Klinimed beperkt tot directe schade tot de hoogte van de factuurwaarde van de desbetreffende maand exclusief btw.
10.2. De aansprakelijkheid van Klinimed voor indirecte schade is uitgesloten.
10.3. De aansprakelijkheidsbeperkingen gelden niet ingeval de door de klant geleden schade het gevolg is van opzet van Klinimed of de opzet of bewuste roekeloosheid van ondergeschikten van Klinimed.
10.4. Iedere aansprakelijkheid van Klinimed vervalt indien de klant niet ten minste drie maanden nadat de klant van de schade en van de aansprakelijkheid van Klinimed voor die schade op de hoogte had kunnen zijn, Klinimed in rechte betrokken heeft door middel van een dagvaarding.
10.5. Klinimed is niet aansprakelijk voor schade van welke aard ook, ontstaan doordat Klinimed is uitgegaan van door of namens de klant en/of fabrikant verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens of door toedoen van onoordeelkundig, oneigenlijk en/of onjuist gebruik van het geleverde product, het onjuist bewaren daarvan, toebrengen van wijzigingen daaraan, of gebruik van het product na verstrijken van de houdbaarheidsdatum.
11.1. De klant vrijwaart Klinimed voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak niet aan Klinimed toerekenbaar is.
11.2. Indien Klinimed uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de klant gehouden Klinimed zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van haar in dat geval verwacht mag worden. Mocht de klant in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is Klinimed, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Klinimed en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de klant.
12.1. Klinimed is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de klant indien zij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan haar schuld en niet krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor haar rekening komt.
12.2. Als overmacht heeft, in het kader van deze voorwaarden, naast het in de wet bepaalde, ook te gelden iedere situatie waarin nakoming door Klinimed van haar verplichtingen onder de overeenkomst wordt verhinderd als gevolg van werkstaking onder het personeel van Klinimed of derden, wateroverlast en overmacht aan de zijde van toeleveranciers (of toeleveranciers voordien in de keten) van Klinimed. Klinimed heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming van de overeenkomst verhindert, intreedt nadat Klinimed haar verbintenis had moeten nakomen.
12.3. Klinimed kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten, de leveringstermijn verlengen en/of de bestelling wijzigen.
12.4. Voor zover Klinimed ten tijde van het intreden van overmacht haar verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Klinimed gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. De klant is gehouden deze factuur te voldoen als ware sprake van een afzonderlijke overeenkomst.
Alle intellectuele eigendomsrechten, waaronder octrooi-, auteurs-, merk-, tekeningen- en modellenrechten, methoden en concepten, komen toe aan Klinimed, haar leveranciers en/of andere rechthebbenden. Het is de klant niet toegestaan gebruik te maken van dit intellectueel eigendom.
De klant is verplicht tot geheimhouding van alle informatie die zij van of ten behoeve van Klinimed verkrijgt en waarvan zij het vertrouwelijke karakter kent of behoort te kennen. De klant zal geen uitlatingen doen over haar samenwerking met Klinimed, tenzij daarvoor door Klinimed toestemming is gegeven.
15.1. De klant is zonder nadere ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst in verzuim bij aanvraag van surséance van betaling of faillissement, bij beslag op het vermogen, bij stillegging of liquidatie of gehele of gedeeltelijke overname, fusie of een essentiële wijziging in de zeggenschap en bij het aanbieden van het een onderhands akkoord ter schuldsanering.
15.2. Klinimed is in bovenstaande gevallen gerechtigd de overeenkomst met onmiddellijke ingang, zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst, geheel of gedeeltelijk te ontbinden en de uitvoering van de overeenkomst op te schorten. Ontbinding van de overeenkomst is onverminderd het recht op schadevergoeding en andere rechten en zonder dat Klinimed tot schadevergoeding gehouden is.
16.1. Op overeenkomsten tussen Klinimed en de klant waarop deze voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten. Alle geschillen voortvloeiende uit aanbiedingen of overeenkomsten, hoe dan ook genaamd, zullen worden onderworpen aan het oordeel van de bevoegde rechter te Haarlem (Nederland).
16.2. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
ALGEMENE VOORWAARDEN CONSUMENTEN
Artikel 1 - Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
Klinimed B.V.
Boekweitstraat 11, 2153 GK Nieuw-Vennep
Telefoonnummer: 085-7441446 (maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00)
E-mailadres: info@klinimed.nl
KvK-nummer: 63853833
Btw-identificatienummer: NL855428314B01
Artikel 3 - Toepasselijkheid
Artikel 4 - Het aanbod
1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
3. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.
Artikel 5 - De overeenkomst
1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
4. De ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders - op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
5. De ondernemer zal uiterlijk bij levering van het product, de dienst of digitale inhoud aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
6. In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.
Artikel 6 - Herroepingsrecht
Bij producten:
Bij diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd:
Verlengde bedenktijd voor producten, diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd bij niet informeren over herroepingsrecht:
Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
Artikel 8 - Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
Artikel 9 - Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
3. De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument.
4. Als de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.
Artikel 10 - Uitsluiting herroepingsrecht
De ondernemer kan de navolgende producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht, maar alleen als de ondernemer dit duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld:
Artikel 11 - De prijs
1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
a. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
b. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
5. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.
Artikel 12 - Nakoming overeenkomst en extra garantie
Artikel 13 - Levering en uitvoering
1. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
3. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.
4. Na ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft onverwijld terugbetalen.
5. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 14 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Opzegging:
1. De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
2. De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
3. De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:
- te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;
- tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
- altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.
Verlenging:
4. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.
5. In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van dag- nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, als de consument deze verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
6. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de consument te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand. De opzegtermijn is ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot het geregeld, maar minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften.
7. Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.
Duur:
8. Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste één maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.
Artikel 15 - Betaling
1. Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of aanvullende voorwaarden, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de bedenktermijn, of bij het ontbreken van een bedenktermijn binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan op de dag nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
2. Bij de verkoop van producten aan consumenten mag de consument in algemene voorwaarden nimmer verplicht worden tot vooruitbetaling van meer dan 50%. Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling of dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
3. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
4. Indien de consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij door de ondernemer is gewezen op de te late betaling en de ondernemer de consument een termijn van 14 dagen heeft gegund om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen-termijn, over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd en is de ondernemer gerechtigd de door hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot € 2.500,=; 10% over de daaropvolgende € 2.500,= en 5% over de volgende € 5.000,= met een minimum van € 40,=. De ondernemer kan ten voordele van de consument afwijken van genoemde bedragen en percentages.
Artikel 16 - Klachtenregeling
1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer.
3. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
4. De consument dient de ondernemer in ieder geval 4 weken de tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen. Na deze termijn ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
Artikel 17 - Geschillen
Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
Artikel 18 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.